loading...
امر به معروف
حسینی طباطبایی بازدید : 41 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

وقتى كمال اهتمام به تأكيد دين اسلام را راجع به امر به معروف و نهى از منكر در قرآن مجيد و احاديث شريفه مطالعه مى كنيم و به مصلحت و فايده قيام به اين واجب دينى و اخلاقى متوجه مى شويم و از طرفى كوتاهى و مسامحه اغلب افراد را در انجام اين وظيفه مى بينيم، حق داريم كه از علت اين تقصير و بى اعتنايى، تفحص و جستجو نماييم و بپرسيم:

چگونه است كه با آنكه بسيارى از مصالح و فوايد اداى اين تكليف و زيانهاى ترك آن را همه مى دانيم از مسامحه و كوتاهى درباره آن نمى پرهيزيم؟

چرا با آنكه كسان و بستگان خود را گرفتار فقر اخلاقى و انواع آلودگيهايى كه ضرر آن به مراتب از ضرر هر مرض و آفت و فقر مادّى بيشتر است مى بينيم به جاى آنكه در مقام راهنمايى و نجات آنان از اين مهالك و زيانها برآييم، سكوت و خاموشى اختيار مى كنيم؟

چگونه است كه اگر كسى داراى مال و مقامى باشد از بى ادبيها و كارهاى نامشروع و گناهانى كه مرتكب مى شود چشم پوشى مى گردد و كسى آنها را مؤاخذه نمى كند در حالى كه از يك فرد عادى گاهى در ترك اولى هم بازخواست مى شود؟

علل اين بى قيدى بسيار است كه اهم آن را بيان مى نماييم:

 

حسینی طباطبایی بازدید : 49 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر
برای شناخت جایگاه و اهمیت یک موضوع در اسلام ، راه هایی وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از بررسی :
1- روی کرد کمٌی
2- روی کرد کیفی
3- پیامدها و آثار
4- آسیب شناسی عدم تحقّق
اینک به ترتیب ، به تبیین هر یک از این راه ها ، می پردازیم :
1- روی کرد کمّی
منظور از روی کرد کمّی ، بررسی امّاری آن موضوع و میزان توجه کمّی آن در قرآن و سنت است – مانند این که ، بدانیم ؛ واژه نماز (صلاة) یا روزه (صوم) چند بار در قرآن یا در روایات آمده است و از این راه میزان اهمیت آن موضوع را نتیجه گیری کنیم .
درباره امر به معروف و نهی از منکر، آیاتی که به شکل مستقیم و صریح بر آن دلالت دارد ، هشت یا نه آیه است (3) و با در نظر گرفتن برخی دیگر از آیات مرتبط ، به چهارده آیه می رسد . (4)

 



حسینی طباطبایی بازدید : 51 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (1)

هر كسى مطابق وسعت دايره اطلاعات و ميزان معلوماتى كه دارد، فوائد امر به معروف و نهى از منكر را دريافته و مى فهمد. اگر بخواهيم همه ثمرات اُخروى و دنيوى آن مانند: تقرّب به درگاه الهى و آمرزش گناهان و اجر و ثواب فراوان، نظارت در اجراى حدود و قوانين، حمايت از حقوق ضعفا و بينوايان، نگاهدارى بيچارگان و افتادگان، تهذيب اخلاق و بسط و توسعه علم و فرهنگ، پيشرفت صنايع و اختراعات، تأسيس سازمانهاى خيريّه و عام المنفعه، عمران بلاد و شهرستانها، تأمين عدالت اجتماعى و خدممات نوعى، نيكوكارى و احياء حس تعاوت و همكارى، سعى در قضاى حوائج و انتظام امور كسب و معاملات، دادرسى به ستمديدگان و منع زمامداران و ارباب مناصب و مشاغل از تجبّر و ستمكارى و تضييع حقوق افراد و جلوگيرى از فحشاء و منكرات و صدها فايده ديگر را در اينجا احصاء نموده، و در اطراف هر يك توضيحاتى بدهيم، از مقصود دور مى شويم، لذا به ذكر قسمتى از حديث شريفى كه از حضرت امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ روايت شده قناعت مى كنيم.

شيخ كلينى ـ رضوان الله عليه ـ در كتاب كافى در ضمن حديثى از امام پنجم حضرت باقر العلوم ـ عليه السّلام ـ روايت نموده است كه فرمود:

«انّ الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر سبيل الأنبياء ومنهاج الصلحاء فريضة عظيمة بها تقام الفرائض وتأمن المذاهب وتحلّ المكاسب وتردّ المظالم وتعمّر الأرض وينتصف من الأعداء ويستقيم الأمر».(1)

يعنى: «امر به معروف و نهى از منكر، راه پيغمبران و طريقه روشن صلحا و شايستگان است. واجب بزرگى است كه به سبب آن واجبات ديگر بپاى داشته مى شود و راهها امن، و كسبها حلال مى گردد و اموال و حقوقى كه به ستم و غصب گرفته شده به صاحبانش ردّ مى شود و زمين، معمور و آباد مى گردد و از دشمنان انتقام گرفته مى شود و كارها راست و مستقيم مى گردد».

 


1-كافي، ج 5، ص 56

سایت آیت الله صافی

حسینی طباطبایی بازدید : 59 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (1)

   

تصویر جلد کتاب

نام کتاب

امر به معروف و نهی از منكر

www.rahebehesht.org

نام نویسنده

حجة الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

نام مترجم

-

ناشر

مرکز فرهنگی درسهائي از قرآن

شابک

4-3-90402-964-978

نوع جلد

شومیز

تعداد صفحات

0 صفحه

قیمت

0 ريال

قطع

وزیری

www.rahebehesht.org کتابخانه

www.rahebehesht.org معرفی کتاب

www.rahebehesht.org دریافت فایل جاوا

www.rahebehesht.org دریافت فایل آندروید

رمز عبور : www.rahebehesht.org

حسینی طباطبایی بازدید : 97 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (1)

کتاب «نگاهی به حقوق شهروندی»، نوشته حمیدرضا اکبری، بر اساس موازین اسلامی منتشر می‌شود.
کتاب «نگاهی به حقوق شهروندی» براساس موازین اسلامی و دینی، نوشته حمیدرضا اکبری، تدوین و گردآوری شده است.
اکبری این کتاب را با بهره‌برداری از کتاب‌هایی چون کتب شهید مرتضی مطهری، برخی کتاب شهید ثانی و... در بخش‌هایی چون مبانی حقوق شهروندی، تبیین حقوق شهروندی در اسلام، تبیین حقوق شهروندی در بخشنامه قوه قضائیه، ویژگی حقوق شهروندی از نگاه حضرت علی(ع)، ویژگی حقوق شهروندی از نگاه امام راحل(ره)، کرامت انسانی در حقوق شهروندی و اسلام و عدالت، تهیه کرده است.
در این کتاب آمده است، معنای اصلی حقوق شهروندی رعایت و حفظ حقوق افراد و انسان‌ها در بخش کلان جامعه است، بنابراین اصطلاح حقوق شهروندی از نظر مفهومی پدیده نوظهوری نمی‌تواند باشد چون پیش از این در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی(ره) در سال 1360 حقوق مردم و حقوق عمومی تصریح شده است. اصطلاح حقوق شهروندی برای اولین‌بار با صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه در 20 فرودین‌ماه سال 1383 در مورد رعایت حقوق شهروندان وارد نظام حقوقی ایران شد.)

 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://www.roozgozar.com

حسینی طباطبایی بازدید : 60 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، کتاب «پرسمان قرآنی امر به معروف و نهی از منکر» که به همت انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است، نسخه دیجیتال آن در شش فصل بر روی پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن به نشانی اینترنتی www.maarefquran.com بارگذاری شد.

پرسمان قرآنی امر به معروف و نهی از منکر شامل شناسنامه، پیش گفتار، مقدمه مؤلف و کتاب نامه به همراه شش فصل شامل تعریف امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، مراحل امر به معروف و نهی از منکر، آثار امر به معروف و نهی از منکر و پاسخ به امر به معروف و نهی از منکر است.

نسخه دیجیتال کتاب پرسمان قرآنی امر به معروف و نهی از منکر از آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن، تدوین حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی به صورت تمام متن در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفته است.

این اثر پرسش هایی را در قلمرو مراتب، شرایط و روش های اجرای امر به معروف و نهی از منکر، پاسخگو بوده و شامل 40 پرسش در شش فصل به تعریف امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت و وجوب، شرایط و آداب، مراحل و پاسخ به پرسش های کلی و فرعی، پرداخته است.

عطوفت، اتقان، سادگی، اختصار، استناد و نیز ارجاع پرسشگر به نوشته های فهم پذیر و در دسترس از ویژگی های این اثر است. کتاب «پرسمان قرآنی امر به معروف و نهی از منکر» در 112 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.
برای مشاهده نسخه دیجیتالی اینجا را کلیک کنید!

حسینی طباطبایی بازدید : 180 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

کتاب شیوه های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر با هدف ترویج هر چه بیشتر فریضتین و اجرایی نمودن این امر به چاپ سوم خود رسید و به تعداد 5000 جلد چاپ گردید.کتاب شیوه های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر شامل 80 شیوه عملی جهت برخورد با منکرات و راهنمایی افراد خاطی در شرایط مختلف می باشد که آمر به معروف و یا ناهی از منکر می تواند بسته به شرایط موجود روش مناسب را جهت راهنمایی فرد خاطی به کار گیرد که مسلما تأثیر به سزایی در وی خواهد داشت.این کتاب به صورت تمام رنگی و گلاسه توسط معاونت فرهنگی ستاد احیاء شهرستان اصفهان تهیه و چاپ گردیده است.

شیوه ها (1) ؛ 80 شیوه کاربردی امر به معروف و نهی از منکر

نام کتاب

حسين رضايي

نام نویسنده

-

نام مترجم

كانون پژوهش

ناشر

0-40-5287-600-978

شابک

شومیز - گلاسه 4 رنگ

نوع جلد

90 صفحه

تعداد صفحات

20000 ريال

قیمت

نیم وزیری

قطع

http://rahebehesht.org راه بهشت

نحوه سفارش و خرید :

علاقمندان مي توانند جهت سفارش اين کتاب به معاونت فرهنگي ستاد احيا امر به معروف و نهي از منکر شهرستان اصفهان مراجعه واقع در اصفهان - خیابان فیض - جنب درمانگاه ملاهادی سبزواری - ساختمان واله اصفهانی و يا از طریق شماره تلفن 6620777-0311 (در ساعات اداري) و ايميل
info@rahebehesht.org اقدام نمایند.

حسینی طباطبایی بازدید : 42 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

تازه ترین اثر حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی (مدظله العالی) با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» توسط انتشارات مهر امیرالمؤمنین منتشر شد.

این کتاب شامل مباحثی از جمله ادله‌ وجوب امر به معروف و نهی از منکر، مسائل مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر، بررسی شرایط این فریضه‌ الهی (شناخت معروف و منکر، اصرار و انکار، احتمال تأثیر و ...)، مراتب انکار، و شامل مباحث تکمیلی مانند امر به معروف و نهی از منکر خانواده یا اخذ اجرت برای امر به معروف و نهی از منکر است.

این کتاب، تحقیقی ارزشمند درباره‌ اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در فقه شیعه است. حضرت آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی) در این کتاب، با استناد به منابع مهم حدیثی و فقه امام صادق (علیه السلام)، به بحث درباره‌ اهمیت و وجوب شرایط امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ شیعی پرداخته‌اند. معظم له، احکام و آداب شرعی و فقهی این فریضه واجب را به طور مستند تبیین نموده، و دیدگاه های عالمان بزرگ شیعه، از آغاز تا عصر حاضر را نیز در تبیین و توضیح این فریضه الهی مورد استفاده قرار داده‌اند.

اصل این بحث که در فصل چهارم جلد نوزدهم کتاب گران‌ سنگ فقه الصادق آمده است، به زبان عربی به رشته تحریر درآمده و نخستین بار در سال 1396 هجری قمری با عنوان مستقل «الامر بالمعروف والنهی عن المنکر والتقیة»،  منتشر شده است. اکنون و با توجه به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، ترجمه فارسی این کتاب در اختیار علاقمندان قرار می ‌گیرد.

بعضی از عناوین این کتاب عبارت ‌اند از:

فصل اول: ادّله‌ی وجوب امر به معروف و نهی از منکر؛ عقل، کتاب (آیات ایجابی، آیات معارض)، سنّت، اجماع.

فصل دوم: مسائل مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر؛ تعریف معروف و منکر، حکم امر به مستحب، اقسام امر به معرف و نهی از منکر؛ بررسی شرایط امر به معروف و نهی از منکر «شناخت معروف و منکر، شناخت مأمور و منهیّ از معروف و منکر، احتمال تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر، اصرار و پافشاری بر انجام کار، ایمنی از ضرر، فروعات شرط ایمنی از ضرر، اجتناب آمر و ناهی از محرمات، مکلّف بودن آمر، ناهی، مأمور و منهیّ»؛ مراتب انکار «انکار به قلب، انکار به زبان، انکار با دست، ترتیب بین مراتب سه گانه»؛ زخم زدن و کشتن بدون اجازه‌ی امام، فروعات مسأله چهارم و پنجم.

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن: 7736424-0251 تماس حاصل نموده و یا از طریق سایت www.ketabeparsi.com اقدام نمایید.

سایت آیت الله روحانی

حسینی طباطبایی بازدید : 55 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

پس از چاپ کتاب سیرۀ دریادلان 1 (اصلاح الگوی مصرف در سیرۀ شهدا )، معاونت فرهنگی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان در راستای اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و همچنین جهت زنده کردن یاد شهدا ، اقدام به چاپ کتاب سیرۀ دریادلان 2 با موضوع « امر به معروف و نهی از منکر در سیرۀ شهدا » نموده است.

 سیره دریادلان 2 ؛
امر به معروف و نهی از منکر در سیرۀ شهدا

نام کتاب

حسين رضايي ، الهه حاجي حسيني 

نام نویسنده

 -

نام مترجم

  كانون پژوهش

ناشر

9-34-5287-600-978

شابک

شومیز

نوع جلد

 160 صفحه

تعداد صفحات

 24000 ريال

قیمت

 رقعي

قطع

 

http://rahebehesht.org راه بهشت

نحوه خرید :
 
علاقمندان مي توانند جهت سفارش اين کتاب به معاونت فرهنگي ستاد احيا امر به معروف و نهي از منکر شهرستان اصفهان مراجعه واقع در اصفهان - میدان فیض - خیابان شهید قدوسی (آپادانا اول) - نبش فرعی شماره 3 و يا از طریق شماره تلفن 6620777-0311 (در ساعات اداري) و ايميل
info@rahebehesht.org اقدام نمایند.

 

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 71
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 60
  • بازدید سال : 1,351
  • بازدید کلی : 10,509
  • لوگو جشنواره