loading...
امر به معروف
حسینی طباطبایی بازدید : 35 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

سوره آل عمران آیه 104 : { وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلىَ الخَْيرِْ وَ يَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ }بايد گروهى از شما باشند كه مردم را بسوى خير دعوت نمايند و امر بمعروف و نهى از منكر كنند و اينگونه افرادند كه رستگارند.اين گروه تماما رستگارند.(در تفسير صافى نقل می ‏كند از كتاب كافى كه فرمود حضرت صادق- عليه السّلام-: امر به معروف و نهى از منكر واجب است بر آنان كه سخنشان پذيرند و توانا و دانا باشند به نيك و بد ؛ نه هر ناتوان و نادان كه خود تشخیص خوب از بد نداده. پس بايد اول خود را بسازد بعد به سازمان ديگران پردازد)

سوره آل عمران آیه 110 : { كُنتُمْ خَيرَْ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ ءَامَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكاَنَ خَيرًْا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثرَُهُمُ الْفَاسِقُون‏ } شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنيد و به خدا ايمان داريد. اگر اهل كتاب نيز ايمان بياورند برايشان بهتر است. بعضى از ايشان مؤمنند و بيشتر آنها فاسقند.

{ ترجمه و شرح آیه 110 سوره آل عمران } : شما بهترين امتى بوده‏ ايد كه بر مردم ظاهر شده است، امر به معروف می ‏نمائيد و نهى از منكر می ‏كنيد و به خداوند ايمان داريد، اگر اهل كتاب ايمان می ‏داشتند برايشان بهتر بود ، برخى از آنان مؤمنند و بيشترشان نافرمانند. (و چون مؤمنين را به اتّفاق و با هم بودن امر و از تفرقه و جدايى نهى نموده اكنون متّفقين از ايشان را كه در ارشاد و راهنمايى سعى و كوشش دارند ستوده ميفرمايد:) شما بهترين امت و گروهى (ائمه و پيشوايانى) هستيد كه براى مردم آشكار شده ‏ايد، به معروف و پسنديده (طاعات) امر و از منكر و ناشايسته (معاصى) نهى ميكنيد، و به (توحيد و عدل و دين) خدا ايمان داريد، و اگر كتاب داران (يهود و نصارى مانند شما بوحدانيّت و يگانگى خدا و برسالت و پيغمبرى رسول خدا و بدين اسلام) ايمان آورند هر آينه (از كفر و نگرويدن) بر ايشان بهتر بود (در دنيا و آخرت نيكبخت مي شدند در دنيا از قتل و خونريزى و زد و خورد و گرفتارى و در آخرت از عذاب جاودان رهايى مييافتند) برخى از آنان (مانند عبد اللَّه ابن سلام از يهود و نجاشى از نصارى) ايمان آورده (مسلمان شده) و بيشترشان از راه حقّ بيرون رفته و گناهكاراند (مولى محسن فيض كاشانى (رحمة اللَّه) در تفسير صافى از تفسير علىّ ابن ابراهيم قمىّ «عليه الرحمة» نقل كرده كسى نزد حضرت صادق (عليه السّلام) قرائت نمود: كنتم خير امة حضرت فرمود: بهترين امت امير المؤمنين و حسن و حسين و فرزندان علىّ «صلوات اللَّه و سلامه عليهم» را ميكشند؟! قارى و خواننده آيه گفت: فداء تو گردم چگونه فرود آمده؟ فرمود: خير ائمة اخرجت للنّاس، آيا نمی ‏بينى خدا آنها را ستوده به اينكه امر بمعروف و نهى از منكر ميكنيد و بخدا ايمان داريد. و از تفسير محمّد ابن مسعود عياشى (رحمة اللَّه) روايت نموده: از حضرت صادق (عليه السّلام) رسيده كه اين آيه بر محمّد صلّى اللَّه عليه و آله درباره آن بزرگوار و خصوص اوصياء فرود آمده پس فرمود: انتم خير ائمة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر بخدا قسم جبرئيل اين چنين آن را فرود آورده، و جز محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و اوصياء او (عليهم السّلام) را قصد نكرده و نخواسته است. ناگفته نماند: مقصود از اين روايت و مانند آن آنست كه جبرئيل هنگامى كه اين آيه را فرود آورده خير امة را به خير ائمة تفسير و بيان نموده نه آنكه تحريف و تغييرى در آن شده باشد يعنى جبرئيل خير ائمة آورده و مردم خير امة ميخوانند).

آل عمران آیه113 و 114 : { لَيْسُواْ سَوَاءً مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائمَةٌ يَتْلُونَ ءَايَاتِ اللَّهِ ءَانَاءَ الَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ(113)يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُسَارِعُونَ فىِ الْخَيرَْاتِ وَ أُوْلَئكَ مِنَ الصَّالِحِينَ(114) } اهل كتاب همه يكسان نيستند. گروهى به طاعت خدا ايستاده‏ اند و آيات خدا را در دل شب تلاوت می ‏كنند و سجده به جاى می ‏آورند. (113)و به خدا و روز رستاخيز ايمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنند و در كارهاى نيك شتاب می ‏ورزند و از جمله صالحانند. (114).

سوره اعراف آیه 157 : { الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يجَِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ الْانجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنهَْئهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يحُِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يحَُرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ كاَنَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ } 157. «آنهايى كه از پيامبر امّىِ خداوند پيروى می ‏كنند، پيامبرى كه اوصاف و مشخّصات او را در تورات و انجيل كه كتاب دينى آنها و در اختيارشان است می ‏خوانند، [خواهند ديد كه‏] اين پيامبر، مردم را به عمل نيكو فرمان می ‏دهد و از بدى باز می ‏دارد {  آنانرا امر بمعروف و نهى از منكر ميكند. }، چيزهاى پاكيزه را بر آنها حلال و ناپاكها را بر آنها حرام اعلام می ‏كند و بارهاى سنگين قيود و تكاليف [خرافى گذشته‏] را از دوش آنها برمی ‏دارد، پس كسانى كه به او ايمان آورند و احترامش را پاس دارند و او را در راه دين خدا يارى كنند و از نورى كه بر او نازل شده پيروى نمايند، آنها مسلّماً از رستگارانند.»

سوره توبه آیه 67 : { الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَ يَنهَْوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيهَُمْ نَسُواْ اللَّهَ فَنَسِيهَُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَسِقُون‏ } مردان منافق و زنان منافق، همه همانند يكديگرند. به كارهاى زشت فرمان می ‏دهند و از كارهاى نيك جلو می ‏گيرند و دست خود را (از انفاق در راه خدا) می‏بندند و چون خدا را فراموش كردند خدا نيز آنها را فراموش كرد (يعنى به خود واگذاشت تا از هر سعادت محروم شوند)، در حقيقت منافقان بدترين زشتكاران عالمند.

منبع: پایگاه اینترنتی احادیث

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 71
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 64
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 137
  • بازدید ماه : 358
  • بازدید سال : 1,649
  • بازدید کلی : 10,807
  • لوگو جشنواره